joi, 19 februarie 2009

Afaceri in aer in 2007

Operatorii aerieni prezenti in Romania estimeaza o crestere a traficului cu mult peste media mondiala.

Bilete de zbor tiparite de acasa pentru orice destinatie mondiala, aliante cu linia nationala Tarom, deservire perfecta a destinatiilor din tara de rezidenta, ieftiniri si promotii, servicii
la pachet sint strategiile liniilor aeriene de la Bucuresti in fata amenintarii liniilor de zboruri ieftine.

Preturile au scazut

Temerea liniilor regulate de asaltul firmelor low-cost este temperata de cifre mai mult decit optimiste furnizate de Asociatia Internationala pentru Transporturi Aeriene (IATA), privitoare la piata romaneasca. Acestea indica faptul ca in urmatorii cinci ani Romania va avea a zecea crestere mondiala in domeniu. Potrivit datelor oficiale furnizate pentru perioada 2006-2010, piata zborurilor din si spre Romania va creste cu 7,5%, comparativ cu o medie mondiala de 4,8%, prognozata pentru aceasta perioada. Stefan Lau, director Lufthansa pentru Romania si Republica Moldova, explica tendinta. „Romania dispune de o populatie importanta, a doua dupa Polonia, are un potential ridicat de trafic pe baze etnice (intre Romania si SUA) si un segment de calatori care se deplaseaza pentru a munci in strainatate, in special catre Spania, Portugalia si Italia“, enumera acesta avantajele. Din pacate, este o slabiciune puterea mai redusa de cumparare, „factor care cu siguranta se va ameliora“, adauga acesta. Saracia romanilor nu va mai fi un impediment, in conditiile in care majoritatea liniilor aeriene isi ieftinesc preturile biletelor. „In 2004 un bilet costa in jur de 290 de euro, iar in 2007 biletul dus-intors costa 190 de euro, preturi care nu contin taxele de aeroport“, spune Corina Enciu, director comercial British Airways (BA) pentru Romania si Republica Moldova. In plus
, au aparut promotiile. Linia Tarom, criticata in trecut de ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, pentru „o politica de marketing
din secolul trecut“, si-a ieftinit substantial preturile la intern si a introdus oferte, precum doua bilete oferite la pret de unul, spune Madalin Tudor, reprezentant al companiei.

Lufthansa se vrea pretutindeni

In functie de tara de provenienta, de relatiile cu Tarom sau de cerere, liniile aeriene de la Bucuresti au strategii diferite.

Astfel, Lufthansa (LH) marseaza pe buna reprezentare in teritoriu, avind zboruri de pe doua aeroporturi romanesti (Bucuresti si Timisoara) catre trei aeroporturi germane, respectiv Frankfurt, München si Düsseldorf . „Ne mindrim ca LH ofera 66 de zboruri saptaminale din Romania catre Germania“, spune directorul LH Romania. Zborurile sint deseori cite trei pe zi, iar gradul de ocupare a aeronavelor este de 75%, ridicat comparativ cu media europeana. „LH va cunoaste o crestere accentuata pe relatiile cu Germania, Europa si Asia Pacific, in special China“, spune Lau.

Air France, aliata cu Tarom

Chiar daca este o linie mica, Tarom este totusi prima la Bucuresti, urmata fiind de alianta Air France-KLM. De aceea Air France a adoptat o strategie care se bazeaza pe colaborarea buna cu Tarom, atit spre destinatiile externe, cit si spre cele interne.

„Operam trei zboruri catre Paris, iar impreuna cu Tarom alte doua zboruri. Paris este capitala europeana cel mai bine deservita cu plecare de la Bucuresti. Pe termen mediu ne propunem sa deservim cit mai bine si destinatiile interne din Romania tot impreuna cu Tarom“, spune Rodolphe Lenoir, director pentru Romania al Air France.
Functionarul electronic

Tendintele mondiale prevad derularea operatiunilor de emitere a biletelor si de imbarcare la bord chiar de acasa.

In viitor, primul contact al pasagerilor cu angajatii liniilor aeriene ar putea fi la aeronava. Obligate de IATA, companiile de la Bucuresti au pus la punct un sistem de emitere electronica a biletelor, functional in prezent, pentru majoritatea destinatiilor mondiale. Dupa plata on-line a biletului cu cardul, clientul primeste un cod, pe care il poate printa chiar si acasa, care este folosit la imbarcare. In viitor, inclusiv etichetarea bagajelor si emiterea taloanelor de imbarcare se vor face electronic, posibil la automate ale fiecarei linii aeriene instalate pe aeroporturi.

Automate de check-in pe aeroportul Otopeni

„Avem o colaborare cu liniile aeriene pe aceasta tema, iar acestea sint interesate de introducerea unui sistem pe Aeroportul «Henri Coanda»“, spune Valentin Iordache, director de relatii publice al aeroportului. „Speram sa introducem sistemul de emitere online
a boarding pass-ului pina la sfirsitul lui 2007“, spun oficialii British Airways. In ultimul an, 15% din totalul biletelor din Romania au fost emise electronic, cresterea fiind semnificativa fata de proportia de 6% din urma cu doi ani, spune directorul pentru Romania al BA.

Zboruri directe catre SUA din iunie

Linia aeriana americana Delta Air Lines Inc a anuntat ieri ca pe 6 iunie va inaugura zborurile directe pe relatia Bucuresti - New York. Zborurile, patru pe saptamina, vor fi deservite de aeronave Boeing 767-300ER, cu o capacitate de pina la 214 locuri, dintre care 35 de locuri la clasa business. Informatii asupra zborurilor si rezervari sint disponibile la biroul din Bucuresti al Delta Air Lines, la telefonul 021.313.35.82 (021.31.DELTA).

„Clientii vor beneficia de legaturi convenabile in aceeasi zi catre mai mult de 40 de destinatii din Statele Unite si Canada, printre care Los Angeles, San Francisco, Miami, Atlanta, Boston, Orlando, Montreal si Toronto“, spun oficialii companiei. Deocamdata acestia nu au facut public pretul biletelor.

360 de milioane de euro pentru zboruri

Potrivit IATA Romania, in 2007 traficul aerian inspre si dinspre Romania va creste cu cel putin 20%, iar companiile aeriene vor inregistra venituri din vinzarile de bilete de peste 360 de milioane de euro.

Managerul IATA pentru Romania si Republica Moldova, Anca Apahidean, spune ca numarul companiilor aeriene interesate de piata locala este in crestere, in medie cu sapte linii aeriene pe an. In Romania opereaza in prezent 23 de linii aeriene membre IATA.