sâmbătă, 19 septembrie 2009

Reincarnarea Cesepeului

"Incepand de azi, nu mai produceti pantofi, veti face prezervative". Asa ar putea suna, extrapoland, dar nu prea mult, o decizie a Autoritatii pentru Privatizare, luata in baza OUG nr. 131/2002, care transforma institutia guvernamentala condusa de ministrul Ovidiu Musetescu intr-un nou CSP. Decizia va fi insotita, cu siguranta, de 'nspe mii de motive, precum ca guvernul a elaborat un vast program national, program la care e musai sa contribuie toata suflarea economiei, "indiferent de structura capitalului social". Orice motiv ar incerca sa invoce, atat APAPS, cat si Executivul, acest act normativ, prin care se creeaza, practic, un nou mamut, similar defunctului CSP, inseamna o intoarcere la centralizarea deciziei, un pas inapoi, spre economia planificata. De altfel, textul ordonantei este foarte scurt, "la obiect", si nu are nici un fel de nota de fundamentare. Este stipulat doar ca APAPS va implementa toate strategiile sectoriale de dezvoltare si restructurare societatilor comerciale si va monitoriza eficienta economica a tuturor, fie ele de stat sau private. Surse apropiate Executivului ne-au dezvaluit ca la sedinta de guvern cu pricina au existat cateva voci care si-au exprimat nedumerirea in legatura cu aceasta formulare: "indiferent de structura capitalului social". Mormaielile au incetat insa, in momentul in care s-a decis ca obligatiile care le revin societatilor comerciale, in virtutea acestui act normativ, vor fi stabilite prin hotarare de guvern - spun sursele citate. Adica, la momentul potrivit, "tot noi vom hotari ce si cum"! Lasand la o parte faptul ca din formularea articolului in cauza nu se intelege daca e vorba de o singura hotarare de guvern luata de-a valma sau de cate una pentru fiecare societate vizata, este clar ca APAPS cauta sa supravietuiasca si chiar sa devina mai mult decat atat, dupa epuizarea procesului de privatizare. Salariile barosane si primele grase, osciland in jurul a 100 milioane lei pe luna, pentru armata de circa 500 de angajati ai APAPS, precum si alte privilegii de care acestia se bucura, vor fi in acest fel pastrate. Initiativa APAPS se potriveste, insa, ca o manusa apetitului Guvernului Nastase pentru preluarea controlului asupra a tot ce misca in economie, si nu numai. Culmea este ca, si de aceasta data, sunt scoase in fata organismele internationale. "Ordonanta de Urgenta nr. 131/2002 este o masura a Guvernului de a raspunde cerintelor Uniunii Europene, care monitorizeaza Romania si din punct de vedere al performantelor economice" - precizeaza, cu tupeu, Ovidiu Musetescu, intr-un comunicat de presa, remis ieri. Care UE si care cerinte? Unde, in ce tara a Uniunii Europene, in ce economie capitalista, de piata a vazut ministrul Musetescu sau prim-ministrul Nastase - si, umbla mult, nu-i vorba, de-a lungul si de-a latul mapamondului - un organism de stat care sa "implementeze", adica sa dicteze firmelor private, de la IMM-uri la marile concerne, programe de restructurare si de dezvoltare? "Executivul roman, prin intermediul APAPS, nu isi propune sa se amestece in modul de a se autogestiona al firmelor private. Este vorba de o conlucrare transparenta si echidistanta cu acestea, pentru atingerea unor obiective nationale de dezvoltare economica, in interesul ambelor parti" - mai precizeaza Musetescu. Cu acelasi limbaj de lemn si in virtutea acelorasi "principii" si "obiective nationale", maharii din CSP, CPEx sau celelalte centre comuniste de decizie ii anuntau prin anii '80 pe cei de la Fabrica de Vagoane din Pascani ca nu vor mai face boghiuri (productia lor de baza, traditionala, in care erau asi - n.n.), acestea urmand sa fie realizate in noua fabrica de la Caracal, inaugurata, personal, de tovarasu'... La Pascani urmau sa se faca doar lucrari de reparatii-vagoane. In fine, tragicomica este si precizarea de final din comunicatul oficial. "Actul normativ este in concordanta cu prevederile Constitutiei Romaniei, in care, la art. 134 alin. 2, se arata ca statul trebuie sa asigure protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie si protejarea interesului national in activitatea economica". Nuca-n perete. Cine a impiedicat guvernul sa sanctioneze actele de concurenta neloiala? Cine s-a opus "interesului national din economie", adica adevaratei reforme economice, restructurarii gigantilor industriali, privatizarii marilor companii nationale, societatilor comerciale si regiilor autonome, care, sub inteleapta coordonare a guvernului, implementate cu program dupa program, si permanent monitorizate, produc, zilnic, pierderi de mii de miliarde? Tentatia Cabinetului Nastase de a folosi in locul parghiilor economice, specifice economiei de piata (politici fiscale adecvate, facilitati pentru investitii si export sau pentru cei care produc valoare adaugata etc.), decizii administrative, impregnate cu duhori politice, este evidenta. Pe zi ce trece, Guvernul Nastase aluneca spre statutul de organism de partid si de stat, de care credeam ca ne-am despartit de mult. Deocamdata, a fost reinfiintat CSP-ul. Pe cand Cabinetul 1 si Cabinetul 2?