duminică, 23 noiembrie 2008

Doar cresterea preturilor a marit piata uleiului

Cresteri de preturi de 30% si o o piata, din punct de vedere al volumului cu 5,5% mai mica. Acestea sunt indicii care arata ca si anul trecut piata uleiului, estimata, din punct de vedere al volumului, la 210.000 tone. Valoric vorbind, piata a crescut, mai mult sau mai putin artificial, cu 30%, ajungand la 310 milioane de dolari.
Ca in fiecare an, piata s-a confruntat cu o criza mai mult sau mai putin artificiala, care leaga aproape toate industriile dependente intr-o oarecare masura de agricultura, in cazul de fata productia de materie prima, respectiv floarea soarelui. Statisticile arata ca, anual, suprafata cultivata cu floarea soarelui reprezinta 5,9% din totalul utilizat pentru cereale, adica aproximativ 776.000 hectare. Ultimele date furnizate de Ministerul Agriculturii arata ca, in total, cantitatea procesata de ulei se ridica la peste 900.000 tone. Anul trecut, datorita deficitului pe care l-a estimat- de 61.000 tone- Ministerul Agriculturii a acordat procesatorilor de ulei alimentar 30.000 tone de ulei sub forma de imprumut.
Aceasta situatie a condus la o crestere a preturilor la floarea soarelui si, implicit, la o crestere a preturilor la uleiul de consum.
"Piata romaneasca este dominata de uleiul de floarea soarelui, care reprezinta 90% din consum. Materia prima reprezinta principalul element de cost din pretul uleiului. Cererea foarte mare la export pentru semintele de floarea soarelui si preturile mult mai atractive oferite au creat o presiune substantiala asupra producatorilor locali de ulei comestibil, acestia vazandu-se nevoiti sa alinieze preturile de achizitie la cele de export in efortul de a evita o posibila criza in aprovizionarea cu materii prime si, implicit, productie. In consecinta, scumpirea materiei prime a determinat cresterea pretului produsului final," a declarat Valentin Radu, project manager la Roland Berger Strategy Consultants.
Astfel, desi un studiu realizat de compania de cercetare Gfk Romania arata ca piata a scazut anul trecut cu 5,5%, totusi, analistul Roland Berger este de parere ca, din punct de vedere valoric, piata a crescut. Din punct de vedere cantitativ, piata a ajuns la 210.000 tone, iar din punct de vedere valoric este estimata la peste 310 milioane de dolari, adica cu peste 30% fata de 2001.
"Explicatia acestei evolutii rezida in principal in cresterile substantiale ale pretului uleiului, justificate de scumpirea constanta a materiei prime, semintele de floarea soarelui," a spus Radu.